ثبت برند
طبق تبصره 1 قانون ثبت علایم تجاری و اختراعات ، مصوب اول تیر 1310 ، ثبت علامت در ایران اختیاری است. مگر در مواردی که دولت آن را اامی قرار داده است. اما به علت مزایایی که دارد ، تجار و شرکت های تجاری ترجیح میدهند، علائم خود را ثبت نمایند. در ادامه به نکات مهمی در خصوص تعریف و قوانین علامت تجاری و همچنین استعلام
برند چیست
برند یا نشانه یا علامت تجاری با هدف متمایز کردن کالا و خدمات شما، با کالا و خدمات سایر
رقبای شما بکار گرفته می شود.
در کشور ما این کلمه به خدمت و یا محصولی گفته می شود که اعتبار و جایگاه اجتماعی
داشته باشد.
در واقع برند های دلخواه آن هایی هستند که به مراتب دارای وجه و قدرت اجتماعی
بالاتری بوده و افراد نسبت به آن ها حس اعتماد داشته باشند.
نخستین گام در تجارت اعتماد است و علامت تجاری به وسیله برند سازی به این اعتماد
در تجارت تعهد و شتاب می بخشد.
طبق قانون تنها در صورت
به دست می آورد که توسط آن میتواند از عرضه و پخش اجناس مشابه به وسیله
افراد دیگر تحت علائم تجاری که عین یا به طریق گمراه کنندهای مشابه علامت
تجاری شما
هستند جلوگیری نماید.
قوانین و ممنوعیت های ثبت برند
استعلام ثبت برند
به دلیل تنوع برندهای ثبت شده در ایران و خارج از ایران برای ثبت علامت تجاری لازم است که قبل از ثبت، استعلام صورت پذیرد.
به این صورت به متقاضی میزان درصد تایید علامت مورد نظراعلام می گردد و او می تواند از اسامی ، طرح ها و شکل های برندهایی که قبلا به ثبت رسیده به همراه نوع کالا یا خدمات و طبقه ی ثبت شده در آن اطلاع پیدا کند.
این امر همچنین صرفه جویی در زمان و هزینه به دلیل عدم رد برند را بدنبال خواهد داشت.
بخاطر داشته باشید اگر حتی شخص و یا شرکتی عرضه کننده بهترین و با کیفیت ترین محصول و خدمت باشد اما محصول و یا خدمت مذکور از محصولات رقیبان و یا محصولات مشابه قابل تشخیص و شناسایی نباشد؛ دارای اعتبار نخواهد بود.